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In nome di Allah, il Compassionevole, il Misericordioso Dì, "Egli, Allah è Unico, Allah è l'Assoluto. Non ha generato, non è stato generato e nessuno è eguale a Lui". (Corano 112, 1-4)
 
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Increatezza del Qur'an al Karim

 
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Inviato: Ven Ago 07, 2020 11:29 am    Oggetto: Ads

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Marwen
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MessaggioInviato: Ven Dic 02, 2011 9:07 pm    Oggetto: Increatezza del Qur'an al Karim Rispondi citando

BismiLlah arRahman arRahim

Assalamu aleykom wa rahmatuLlah wa barakatuhu,

Premesso che ho utilizzato la funzione "cerca" ma la ricerca non ha prodotto alcun risultato, mi piacerebbe approfondire la questione del l'increatezza del Qur'an al Karim poichè ho notato di saperne veramente poco.

Gentilmente qualche fratello o sorella potrebbe suggerirmi qualche link dal quale leggere oppure sa parlarmene esaurientemente?

Ringrazio di cuore chiunque si interessi :)

Wassalam
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Sufi Aqa
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Registrato: 29/03/07 21:20
Messaggi: 14960
Residenza: Hanafi-Maturidi

MessaggioInviato: Sab Dic 03, 2011 6:45 pm    Oggetto: Rispondi citando

Wa `alaykum assalam wa rahmatullahi wa barakatuh.

Il Qu'ran è increato; quella del Corano "creato" è un eresia fatta propria dalla Mu`taziliyyah (mutaziliti), una scuola eretica di `Aqidah, filosoficheggiante e razionalista, che per un periodo si diffuse nella Ummah, finché grazie a Dio venne stroncata.

Da "al-`Aqidah at-Tahawiyyah, dell'Imam at-Tahawi (rahimahullah):

Imam at-Tahawi ha scritto:
Il Corano
33. Il Corano è la parola di Allah. È venuto da Lui come parola senza che sia possibile dire come. Egli lo inviò sul Suo Messaggero come rivelazione. I credenti lo accettano come verità assoluta. Essi sono certi che esso sia, in verità, la parola di Allah. Non è stato creato come è creata la parola degli esseri umani, e chiunque lo ascolti e dichiari che si tratta di parola umana è diventato un infedele. Allah lo ammonisce e lo censura e lo minaccia con il Fuoco quando Egli, che sia lodato, dice: “Lo inabisserò nel saqar!” (al-Muddaththir 74:26) Quando Allah minaccia con il Fuoco coloro che dicono: “Questa è solo la parola di un essere mortale!” (74:25) noi sappiamo per certo che è la parola del Creatore del genere umano e che è totalmente diversa dalla parola del genere umano.

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Da "al-Fiqh al-Akbar" dell'Imam Abu Hanifa (rahimahullah):

Imam Abu Hanifa ha scritto:
Il Corano è Parola di Dio Altissimo scritta su fogli, preservata nei cuori, recitata dalle lingue e discesa sul Profeta - su di lui la preghiera e la pace! Il nostro articolare con parole il Corano è creato, il nostro scriverlo è creato, il nostro recitarlo ritualmente è creato, ma il Corano [in sé] è increato.

Quel che Dio Altissimo menziona nel Corano narrando le storie di Mosè e di altri fra i profeti - su di loro la preghiera e la pace! - o di Faraone e di Iblîs, tutto ciò è Parola di Dio Altissimo che ci informa al loro riguardo. La Parola di Dio Altissimo è increata, mentre le parole di Mosè e degli altri esseri creati sono create: è dunque il Corano, Parola di Dio Altissimo, ad essere increato e non le parole di quelli.

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Da una risposta di Mufti Abdur Rahman Ibn Yusuf Mangera::

"Thirdly, one must also keep in mind that, according to the scholars of Islamic Creed (aqidah), speech (kalam) is also one of the attributes of Allah Most High (See: Sa’d al-Din al-Taftazani on the Creed of Najm al-Din al-Nasafi, p. 108). And as you may be aware that, all of Allah’s attributes are eternal (qadim), thus even the attribute of Speech is eternal. Therefore, the Qur’an, which composes of the speech of Allah, is also eternal and not created (ghayr makhluq).

However, one must remember that there are two aspects to the Qur’an. One being the actual Speech of Allah Most High, and the other being the Qur’an we have before us, consisting of the various Surahs, verses, written on paper with ink.

As far as the first aspect is concerned, that is, the actual Speech of Allah Almighty, it is eternal without doubt and not created. It is an eternal attribute of Allah Most High. However, the Qur’an we have in front of us, made from paper, ink, etc can not be considered to be eternal; rather it is created.

Imam al-Taftazani (Allah have mercy on him) explains this in his commentary on the Creed of Imam al-Nasafi:

“And when Imam al-Nasafi (Allah have mercy on him) spoke explicitly of speech as being from eternity, he wanted to call your attention to the fact that the term “Qur’an” is sometimes applied to the eternal Speech of the mind (kalam al-Nafsi) just as it is applied to the originated context (al-Nazm) which is read, so he said: “The Qur’an, the Speech of Allah, is uncreated (ghayr makhluq).” He followed the term “Qur’an” with the words “the Speech of Allah” because of what the early scholars had stated that, it should be said: “The Qur’an the Speech of Allah is uncreated” and it should not be said: “The Qur’an is uncreated”. This distinction is made lest the mind jump to the conclusion that the thing composed of sounds and letters is eternal.” (Sharh al-Aqa’id al-Nasafiyya, p. 112)

It is stated in the renowned al-Fiqh al-Akbar attributed to Sayyiduna Imam Abu Hanifa (may Allah be pleased with him):

“Our uttering of the Qur’an is created, our writing of the Qur’an is created and our recitation of the Qur’an is created, but the Qur’an itself is uncreated.” (See: al-Fiqh al-Akbar with the commentary of Mulla Ali al-Qari, p. 93-94)

The outcome of all of the above is that, the Qur’an we have before us made of paper, ink, letters, sound, etc…and that which is written and recited, is created, but the original Speech of Allah is not created, rather eternal.

Moreover, Imam al-Bajuri (Allah have mercy on him) states that, despite we having the belief that the recited words and letters of the Qur’an are created and originated (haadith), one should not describe the Qur’an in general as being created and originated. The reason behind this being that, one may not be able to distinguish between the created letters and words, and the eternal Speech of Allah Most High. This was also the position of the great Imam Ahmad ibn Hanbal (Allah have mercy on him). Yes, if there is a need such as teaching students, then it will be allowed. (Tuhfat al-Murid ala Jawharat al-Tawhid, p. 72)
"
[Is it wrong and haram to take oath on the Holy Quran? - Mufti Abdurrahman ibn Yusuf Mangera -

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Vedi ancora:

The Uncreatedness of the Divine Speech: The Holy Qur'an -

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