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In nome di Allah, il Compassionevole, il Misericordioso Dì, "Egli, Allah è Unico, Allah è l'Assoluto. Non ha generato, non è stato generato e nessuno è eguale a Lui". (Corano 112, 1-4)
 
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Tawassul (Intercessione) ed Istighatha

 
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Inviato: Ven Mag 25, 2018 12:13 am    Oggetto: Ads

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Iubelo
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MessaggioInviato: Dom Mar 14, 2010 2:40 pm    Oggetto: Tawassul (Intercessione) ed Istighatha Rispondi citando

(Discussione spostata da: Il Profeta (saws) è vivo nella sua tomba? -
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)

Bè,io ammetto di non essere ferrato in materia,in ogni modo il video è questo (minuto 6:35)

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Sufi Aqa
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MessaggioInviato: Dom Mar 14, 2010 4:13 pm    Oggetto: Rispondi citando

Iubelo ha scritto:
Bè,io ammetto di non essere ferrato in materia,in ogni modo il video è questo (minuto 6:35)

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Ripeto: nessuno sostiene che RasuluLlah (SallaLlahu `alayhi wa Sallam) sia vivo di una vita terrena come la nostra!

Leggi con attenzione i link che ti avevo fornito.

Per il resto - e ne approfitto per una "digressione" tale da dedicargli un thread a parte, in modo da chiarire un'altra questione - il discorso dello Shaykh è in buona parte condivisibile, se non per il fatto di mettere il Tawassul (che è permesso in certe forme, come ti ha detto anche Mufti Ismail Moosa rimandandoti ad un link) in mezzo all'elenco di atti di Shirk ed innovazioni (bid`ah) che troppo spesso hanno luogo presso le tombe, e di continuare a confondere Tawassul ed Istighatha, in base alla posizione degli `ulama' salafiti, che giudicano anche la prima proibita, in contrasto con la posizione classica dell'Islam sunnita e di moltissimi `ulama' di Ahl as-Sunnah.

Si veda, sull'Istighatha:

The ruling of istighathah. Is Istighathah shirk which takes a person out of Islam? - Mufti Zameelur Rahman -

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Various Forms of Tawassul and Istighatha and their Rulings - Mufti Muhammad Ibn Adam al-Kawthari -

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Istighatha - By Ismaeel Nakhuda, with additional quotes provided by Mufti Husain Kadodia -

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The Ruling on Istighathah - By Allamah Zafar Ahmad al-Uthmani -

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On Seeking Help From Other Than Allah - Mawlana Idris Kandhalwi -

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Istighathah: Seeking aid from other than Allah - By Saad Khan -

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Ruling on seeking help from the Creation - Compiled by Saad Khan -

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Ruling on Istighathah according to the scholars of Ahl al-Sunna -

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E sul Tawassul:

Various Forms of Tawassul and Istighatha and their Rulings - Mufti Muhammad Ibn Adam al-Kawthari -

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The Issue of Tawassul in Du’a - Mufti Muhammad Taqi Usmani -

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What is Tawassul -

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Tawassul and it's position in Islam -

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Position of Tawassul and Waseela in Islam -

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Permissibility of Tawassul and Wasilah - Maulana Muhammad ibn Moulana Haroon Abasoomar -

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Tawassul (Supplicating Allah through an intermediary)
-

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It Tawassul Shirk? - Ebrahim Saifuddin -

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Tawassul by Rasulullah ﷺ- Maulana Khalil Ahmad Saharanpuri -

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Tawassul and its legal status: Is it shirk or desiderable? - Shaykh Mumtaz ul Haq:


Tawassul and Dua at: "Differences in the Ummat and Siraat-e-Mustaqeem" - Moulana Muhammad Yusuf Ludhianwi -

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, point 3). (6) (Tawassul and Dua), pag. 24)

Is it correct to say to dead people (saints, etc.), at their graves, that "O so and so, make dua to Allah for me"? -

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Can we make dua with washila of the Prophet s.a.w or pious person? -

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Questa spiegazione di Mufti Husain Kadodia dovrebbe chiarire ogni dubbio:

"I am extremly busy at the moment and have no time to enter into a discussion on Istighathah, however I guess it is time to clarify some basic concepts, which you seem to have difficulty grasping.

When a person calls out to one who is absent for help, he could do it in one of the following ways:

1- Believing that person having the ability to hear him and/or help him from afar on his own without the news being conveyed to him though ilham or Angels, without such abilities been granted by Allah

2- Believing that person having the ability to hear him and/or help him from afar on his own without the news being conveyed to him though ilham or Angels, with such powers having been granted by Allah, but Allah Ta'la (wa al-iyadh bi Allah) being unable to strip him of those powers.

These two are clear shirk and not the issue under discussion, as you will have to really look hard to find Muslims holding such belief. I wouldn't be too surprised if a few of the really extremist Barelwis do hold such beliefs, however, that isn't for discussion here.

3-Believing that person having the ability to hear him and/or help him from afar on his own without the news being conveyed to him though ilham or Angels, with such powers having been granted by Allah who holds the ability to strip him of such powers when he wishes.

This is the type of istighathah under discussion and this is what is meant by "Istiqlan", as this person supposedly receives knowledge of the unseen mustaqillan (independently), as the news was not delivered to him, rather he perceived it on his own.
Our Hanafi Fuqaha have clearly stated that one who believes in a person other than Allah Ta'ala being able to receive knowledge of the unseen in this manner, is a KAFIR.
I suppose they were probably loose in slithering out the words "kufr" and "shirk"!

As for the 4th and 5th type, that is one who calls out:
4- Not believing that the person has the ability to hear me, rather Allah Ta'ala would convey this call to him and then allow him to come to my aid through a karamah or instead Allah Ta'ala would aid me

and

5- Not believing that the person has the ability to hear me, rather he just adopted such words as Tawassul in the court of Allah, in reality asking Allah for help, without even intending that this person can ever hear me in any way or help me

then these two are definitely not Shirk haqiqi.

Yes, our Ulama forbid people from calling in such a manner as it could lead to others getting the impression of shirk or it could lead to the callers own beliefs being spoilt after some time.

The situation Mufti Taqi sahib called "fiqurative" or "imaginary" falls into this last type, as it is common in poetry, where a person calls out to all types of imanimate objects: addressing the earth, the walls, etc, not in anyway intending that they can hear or even respond. The same for those elders who address Awliya in their poetry.
"
[Husain -

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]

E se non bastasse, ecco questo conciso "schema" a cura del fratello Saad:

"1. Permissible forms of istimdad:

- To ask Allah Most High through the wasila of a pious personality, dead or alive.
- To ask an alive individual to make du`a' for you to Allah.
- To ask a dead wali near his grave to make dua for you to Allah.

2. Impermissible forms of istimdad:

To ask anyone beside Allah, dead or alive, for du`a' from far with the belief that they can hear from far.
To ask anyone beside Allah, dead or alive, for things that are above the means (ma fawq al-asbab), like children, sustenance, rain, etc.
"
[Saad -

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]

Insomma, le azioni si giudicano una per una separatamente sul metro del Qur'an e della Sunnah, non in base ad etichette generalizzanti come "culto delle tombe", con il risultato di dare l'idea che qualunque cosa accada vicino ad una tomba sia di per sé, automaticante e necessariamente shirk, fosse anche solo recitare del Qur'an per l'anima del defunto.

Wa Allahu a`lam

'umar andrea

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L'ultima modifica di Sufi Aqa il Gio Apr 09, 2015 8:09 pm, modificato 10 volte
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MessaggioInviato: Dom Mar 14, 2010 10:30 pm    Oggetto: Rispondi citando

Risposta ottima ed esauriente,come sempre.Però credo che questa questione non troverà mai d'accordo i due rami dell'Islam odierno(salafiti e i 'classici').Troppo diversa la mentalità,il background storico e il percorso di studi seguito dai rispettivi sapienti.
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MessaggioInviato: Sab Apr 14, 2012 2:47 pm    Oggetto: Rispondi citando

Una brutta notizia per "tradizionalisti", barelwi e compagnia.

Per anni essi hanno brandito come ulteriore prova per le loro innovazioni e deviazioni una breve fatwa di un promettentissimo sapiente Deobandi che vive in Inghilterra, Mufti Muhammad Ibn Adam al-Kawthari, che, prestandosi ad incomprensioni, poteva essere letta come una legittimazione della pratica dell'Istighathah.

Alhamdulillah, Mufti Muhammad Ibn Adam al-Kawthari ha emesso un comunicato urgente prendendo le distanze da tali incomprensioni, affermando di aver ritirato quella fatwa in quanto presentava delle "mancanze, ed annunciando un chiarimento più nel dettaglio a breve, insha'Allah.

Ecco il suo comunicato (dal suo sito ufficiale:
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):

"Urgent and important message from Mufti Muhammad ibn Adam al-Kawthari: “In 2004, I wrote a short answer titled “Calling someone besides Allah for help” posted on my website
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and elsewhere, discussing the issue of ‘using intermediaries in supplication to Allah (tawassul)’ and ‘seeking help from other than Allah (istigatha)’. However, the answer was deficient, vague and failed to address the issues properly. Thus, as of this moment, it has been removed from the Darul Iftaa website, and I retract whatever was stated in it, and I request that you do not attribute the contents of the article to me anymore. This is not to say that I consider the answer as wholly incorrect; and as such, I hope to clarify the matter in much more detail soon, InshaAllah."".

Altrove, chiarisce poi ulteriormente cosa intendesse con "deficiencies":

"What I meant by the article/answer being “deficient” was that it was unclear and not explained fully. As such, many people drew up their own conclusions of what I intended by it.".

Alhamdulillah, un altro brutto colpo per tutti i sostenitori dell'Istighathah e dello Shirk.

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MessaggioInviato: Gio Apr 26, 2012 6:49 pm    Oggetto: Rispondi citando

Un altro ottimo articolo che mostra chiaramente la proibizione dell'Istighatha:

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MessaggioInviato: Sab Feb 08, 2014 12:11 pm    Oggetto: Rispondi citando

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MessaggioInviato: Ven Mar 20, 2015 3:59 pm    Oggetto: Rispondi citando

Altre fatawa estremamente chiare e precise sulla questione:

The ruling of istighathah. Is Istighathah shirk which takes a person out of Islam? - Mufti Zameelur Rahman -
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