Indice del forum Informazioni sull'Islam
In nome di Allah, il Compassionevole, il Misericordioso Dì, "Egli, Allah è Unico, Allah è l'Assoluto. Non ha generato, non è stato generato e nessuno è eguale a Lui". (Corano 112, 1-4)
 
 FAQFAQ   CercaCerca   Lista utentiLista utenti   GruppiGruppi   RegistratiRegistrati 
 ProfiloProfilo   Messaggi privatiMessaggi privati   Log inLog in 

amicizie con miscredenti

 
Nuovo argomento   Rispondi    Indice del forum -> Rapporti coi non-Musulmani
Precedente :: Successivo  
Autore Messaggio
Ads






Inviato: Gio Lug 09, 2020 10:47 pm    Oggetto: Ads

Top
Anonymous
Affezionatissimo
Affezionatissimo


Registrato: 23/05/12 13:27
Messaggi: 89

MessaggioInviato: Gio Lug 05, 2012 12:59 am    Oggetto: amicizie con miscredenti Rispondi citando

Assalamu aleikum,

portate pazienza ma sono ancora qui con una delle mie domande, dopo il mio ritorno all Islam piano piano ho praticamente interrotto la frequentazione con le amicizie precedenti per ovvi motivi ( stili di vita incompatibili, esempio vieni a mangiare una pizza mm no presenza di uomini non mahram, cibi e bevande illeciti sul tavolo etc etc ) devo dire che in questo Allah mi ha facilitato, non ne sento la mancanza. Ho notato però che pur mantenendo qualche sparuto rapporto superficiale nel senso non di condivisione di gite o uscite ma solo 4 chiacchiere ogni tanto con donne non musulmane, già dopo qualche minuto mi sento a disagio nel senso che ho davvero poche cose in comune e ho notato che stare anche solo poco a contatto con loro su me ha un effetto negativo, nel senso che mm quell aria un pò così sento il solito discorso si io rispetto la tua religione però poi mm insomma però quante regole avete ma come fate a vivere così, e finisce che anche se per poco queste idee mi si insinuano nella mente, come si insinuano cerco di scacciarle chiedo aiuto ad Allah . Non so se sono strana io succede solo a me ? Forse è meglio almeno per un pò non parlarci troppo, non perchè voglio essere asociale ma ho paura che anche una frequentazione sporadica mi possa allontanare dalla mia religione e mi faccia fare dei passi indietro invece di migliorare e questo pensiero veramente mi fa paura. Cosa mi consigliate ? Non vorrei essere fraintesa non è che sto incitando a non parlare con i nonn musulmani questa è una cosa che succede a me una mia particolare percezione, volevo precisarlo per non essere fraintesa, la mia unica preoccupazione è non allontanarmi dall Islam
Top
Profilo Invia messaggio privato
Sufi Aqa
Amministratore - خادم
Amministratore - خادم


Registrato: 29/03/07 21:20
Messaggi: 14959
Residenza: Hanafi-Maturidi

MessaggioInviato: Gio Lug 05, 2012 4:52 am    Oggetto: Rispondi citando

Wa `alaykum assalam wa rahmatullahi wa barakatuhu sorella,

La questione teorica l'abbiamo già approfondita abbastanza in dettaglio nell'altro thread:

Voler bene ai kuffar? -
Solamente gli utenti registrati possono vedere link su questo forum!
Registrati oppure Autenticati su questo forum.

,

nel quale si parlava anche dei diversi gradi di relazioni che si possano o meno intrattenere con i non-Musulmani.

Da tutto ciò dovrebbe essere chiaro che ciò che è proibito è la muwalat, definita come:

"Close and intimate relationship and deep love and affection from one’s heart".

Al di là di questo, l'Islam - a differenza di altre religioni - non ci vieta in assoluto il contatto (anche fisico, purché con persone dello stesso genere), la compagnia o la collaborazione con dei non-Musulmani, fintanto che ciò non porti a violare la Shari`ah.

Al tempo stesso, la compagnia è un fattore molto importante, e bisogna avere molta cura nelle compagnie che si scelgono e frequentano, perché ciò ha certamente degli effetti sia sul nostro comportamento che sul nostro cuore.

Riconoscendo dunque la permissibilità di "normali" rapporti con conoscenti non-Musulmani, è senz'altro importante scegliere con cura le persone che si frequentano, cercando di circondarsi di una compagnia di Musulmani praticanti.

Il Profeta sallallaahu ci ha lasciato un esempio molto efficace nella similitudine del profumiere e del fabbro, ma mi rendo conto di aver già parlato di questo argomento, per cui mi limito ad un veloce copia-incolla:

E' del tutto normale che gradualmente si cambino compagnie ed amicizie dopo la propria conversione, dopo che si è radicalmente spostata l'orientazione del proprio cuore con il riconoscimento della Verità.

Le amicizie vere sono basate sull'avere qualcosa in comune, e cosa vi è di più importante del Din, dell'avere in comune il riconoscimento dell'Unicità di Dio e della missione profetica del suo Ultimo Profeta (sallallahu `alayhi wa sallam) e l'aspirare al Paradiso?

Circondarsi di una buona compagnia, di Musulmani buoni (Musulmane, nel tuo caso), è molto importante, essenziale.

Si narra che Abu Musa (radiyallahu `anhu) riportò che il Messaggero di Allah (sallallahu `alayhi wa sallam) ha detto:

"L'esempio di un buon compagno e di un cattivo compagno è quello di qualcuno che possieda del muschio [profumo] e del mantice di un fabbro. Da qualcuno che possieda del muschio puoi acquistarne o odorarne il profumo, mentre dal mantice di un fabbro bruceresti il tuo corpo o i tuoi vestiti o sentireste un cattivo odore da esso".
[Sahih al-Bukhari Capitolo 37; XXXVIII, 1995; e Muslim]

E ha detto:

"Essere soli è meglio che stare in cattiva compagnia, ma la buona compagnia è meglio della solitudine".

Ancora sulla compagnia, da leggere queste parole di Maulana Ashraf `Ali Thanawi (rahmatullah `alayhi), riportate su Ashrafiya.com:

Desired good company
Da:

Solamente gli utenti registrati possono vedere link su questo forum!
Registrati oppure Autenticati su questo forum.



Hakim al-Ummah Mawlana Ashraf `Ali Thanawi (may Allah have mercy on him) writes:

“Allah Most High has put this quality in humans that they are quickly and substantially affected by the thoughts and conditions of others.

[This occurs even] without any specific effort, and happens whether it is good or bad company.

Good company is an element of immense benefit; in the same way, bad company is an element of tremendous harm.

Good company is of such a person who, based on the need, has a grasp on the issues of Deen, and one has good faith in him. He abstains from Shirk, innovation, and worldly affairs. His actions are good, and he is firm and constant in his Salah, fasting, and other necessary acts of worship. His dealings are good and his transactions are clean. He is careful about issues of Halal and Haram. His outward behavior is also excellent. He has a humble disposition and he does not harm anyone without reason. He does not consider the poor and needy to be inferior. His inner qualities are also pleasing. He keeps the love and fear of Allah Most High in his heart. He does not keep much greed for the world in his heart. [When in] conflict with the Deen, he does not care for wealth, comfort, or disgrace. He keeps the Hereafter in front of him, and does not keep this world dear to him. He is patient and thankful in every circumstance.

If someone is found with these qualities, his company is an elixir.

If someone cannot fully recognize these qualities, for him (assistance in) recognition is to seek the pious people of his time, those who are considered by most Muslims to be pious. They should speak well (of him). And after remaining in his company several times, the heart should shy away from blameworthy traits and turn towards praiseworthy morals. Consider such a person to be pious and adopt his company.”

Hayat al-Muslimeen, p. 27 (Multan: Idara Ta’lifaat Ashrafiya)
".
[Nuove conoscenze dopo conversione -

Solamente gli utenti registrati possono vedere link su questo forum!
Registrati oppure Autenticati su questo forum.

]

Se dunque tu stessa ti rendi conto dell'influenza negativa del frequentare non-Musulmani (o Musulmani non praticanti), fai benissimo ad interrompere relazioni non-necessario od a limitarli alla normale educazione od alle eventuali necessità lavorative etc., ovviamente senza dare loro l'impressione che li tratti come "intoccabili" coi quali non ti è permesso dalla tua religione avere alcun genere di rapporto sociale, perché non è così.

Anzi, cerca piuttosto di rappresentare un "bene" per loro, facendo loro da`wah (direttamente ed indirettamente e sempre con equilibrio: non è necessario trasformarsi in insistenti "proselitisti") ed invitandoli all'Islam.

Leggi anche questo famoso discorso che Shaykh Syed Abu'l-Hasan Ali Nadwi tenne nel Regno Unito nel 1982, in occasione dell'inaugurazione del Markaz di Dewsbury:

"MESSAGE FOR MUSLIMS IN THE WEST
Maulana Syed Abul Hasan Ali Nadwi (Rahmatullahi Alayh)
Summary of a speech delivered in Urdu at Markaz, Dewsbury in 1982.

Your warm reception and friendliness is a source of great happiness for me. If I do not respect your wishes and express my inner feelings, I would be most ungrateful. If I desire, I could shower you with praises, for Almighty Allah has bestowed me with an abundance of vocabulary, but I would not be fulfilling the right of friendship.

As you are aware, the Prophet Sallallaho Alahi Wasallam had a burning desire to invite humanity to accept Islam. Despite 13 years of untiring effort in Makkatul Mukarramah and 7 years in Madinatul Munawwarah, there was no large scale conversion of non-Muslims into Islam. However, between 7 AH and 10 AH, after Fateh Makkah until the Prophet's demise, there was such an influx of people entering into Islam as was not witnessed in the preceding 20 years.

Imam Zuhri Rahmatullahi Alayh, an eminent Muhaddith and Tabee, expresses surprise on this sea change, with so many people embracing Islam in a matter of just 3 years. He along with other distinguished Muhaddith have commented that this large scale conversion was due to non-Muslims having an opportunity, for the first time, to observe and intermingle with Muslims, witnessing their honesty, fair dealing, compassion, and their sole reliance on Almighty Allah. This left such a deep and profound impression on non-Muslims that thousands entered into the fold of Islam within a relatively short period of time.

This incident also contains abundant lessons on how Muslims should live in this country. Their conduct should be so sublime and captivating that whosoever sees us accepts Islam. Whosoever sits with us should be inclined towards Islam. There should be no need to convince anyone to accept the Truth.

Therefore, in this country, if you wish to live peacefully and have an opportunity to present Islam to the host community, you will need to inculcate and manifest sterling qualities – not just inside the Mosques – but also outside in the streets, in the markets, in your daily activities, and at home. A life of Taqwah will immediately attract non-Muslims towards Islam.

As an ordinary student of Islam it is my religious responsibility to warn you. If you do not lead an upright life, if you continue to live an insular lifestyle, and if you fail to manifest the beauty of Islam to non-Muslims, then you face some real dangers. In such a case, there is no reason for you to feel content and secure in this country.

If ever the fire of race, religion or nationalism rages here, then you will not be saved. In Spain, there were Mosques a hundred times more beautiful than yours. So do not feel content and self-satisfied. As an ordinary student of religion, I would wish to express my joy and happiness at this wonderful new Mosque. But how shall I congratulate you on your achievement when the words of congratulation are self-evident on the walls. How better can I compliment you?

Others may not speak to you as plainly, but remember the glorious Masjid-e-Cordova still stands in Spain. Iqbal so eloquently reminisces the great legacy of Islamic Spain in his famous poem Masjid-e-Qurtaba. In Islamic Spain there were such brilliant Mosques, celebrated Madressahs, famous scholars, for instance Shaykh-e-Akbar, Ibne Hazm, Qurtubi, Shatbi - and how many others shall I mention? However, when the flames of religious sectarianism raged, then the Mosques and Madressahs became deserted. Once Islamic Spain boasted such magnificent structures, distinguished educational centres, and a refined culture and society. Regrettably the Muslims, despite such a high standard of living, did not draw the native non-Muslims of that country to see the Truth of Islam, to warn them of the dangers of disbelief, with the result that religious subsequently consumed Muslims like a morsel. The Arabs with their glowing history, architectural splendour, vast ocean of knowledge, were displaced from the country, and today the ears eagerly wait to hear the Adhaan and the empty Mosques thirst for your Salaat.

You must earn your place in this country. You should leave an imprint on the host community of your usefulness. You must demonstrate your existence here is more beneficial than that of the native people. You must impart on them the lessons of humanity. You should demonstrate how noble and principled you are, and that there cannot be found more upright humans elsewhere besides you. You need to establish your worth, that you are a blessing and mercy for this country. However if you decide to live in an enclosed environment content with your Prayers and Fasting, apathetic to the people and society you live in, never introducing them to the high Islamic values, and your own personal qualities, then beware lest any religious or sectarian flares up. In such a situation you will not find safety.

I pray to Almighty Allah my prediction is totally untrue and baseless. Remember, you are guests here. Your Tabligh, Mosques, Madressahs, Ibaadah, and religious sacrifices are all worthy of commendation. May Almighty Allah grant you Barakah, but do not forget to earn your place in this country. Gain mastery of the national language and become proficient so that you can use it effectively to propagate Islam. Prepare writers and orators and, although you will distance yourself from their religion, do not distance yourself from them. Earn credibility through your daily activities, so much so that if you are entrusted with onerous responsibilities, as was Prophet Yusuf Alayhis Salaam, you do not shirk but embrace all challenges wholeheartedly.

You will have to present a new pattern of life to this country. You will not earn recognition by exerting yourselves in the workplace. If you overwork, you will looked upon disparagingly and be likened to horses and bulls and labelled as money-making machines. However if you can show to the natives here that you are worshippers of Almighty Allah and not wealth, you do not bow before power but only before virtue, you are humans and think like humans, you are concerned not only about yourselves but also about others, and you are compassionate not just to your own children but also to theirs - and to them - you are earnestly concerned about the path of destruction they have chosen for themselves, you will then earn their respect. They will begin to respect Islam and become desirous of studying it. They will ask you for literature concerning Islamic beliefs and practices, and an opportunity will arise here for you to propagate Islam.

However if you remain preoccupied in eating and working and engaged in Prayers, indifferent to what is happening in the country, insulated within Muslims, totally apathetic to what is happening outside, which direction the country is taking, in such a situation if there is any trouble you will not be able to save yourselves.

I have been meaning to convey and emphasise this message to you, because I do not know whether I will be able visit you in the future. You gathered here with love and affection and therefore it was easy for me. As a student of religion it would have been convenient for me to suggest virtues of reciting various Zikr or prescribe certain Wazifahs, but you might not have had an opportunity of listening to the message I have just conveyed from anyone else.

Please strengthen your position in this country and earn your recognition. Do not be like a straw or crop that is uprooted by the slightest breeze. You should be so firm that not even a hurricane is able to shift you. Display such noble character that you enslave the natives, then see how these people will stand to defend you. If there is the slightest opposition against you, they will be the first ones to argue on your behalf and vouch what a blessing you are for them.

May Almighty Allah grant us the ability to understand what is right; may He bless and protect you. Ameen.

(trans. by Sulaiman Kazi)
".

Come tenere in equilibrio tutti questi elementi, dipenderà poi dalla propria disposizione personale, temperamento, situazione del momento, etc..

_________________

Solamente gli utenti registrati possono vedere link su questo forum!
Registrati oppure Autenticati su questo forum.



Blog in italiano:

Solamente gli utenti registrati possono vedere link su questo forum!
Registrati oppure Autenticati su questo forum.



Ottima applicazione per gli orari della preghiera:

Solamente gli utenti registrati possono vedere link su questo forum!
Registrati oppure Autenticati su questo forum.

Top
Profilo Invia messaggio privato HomePage
Anonymous
Affezionatissimo
Affezionatissimo


Registrato: 23/05/12 13:27
Messaggi: 89

MessaggioInviato: Gio Lug 05, 2012 7:30 am    Oggetto: Rispondi citando

JazakAllah Khair
Top
Profilo Invia messaggio privato
Mostra prima i messaggi di:   
Nuovo argomento   Rispondi    Indice del forum -> Rapporti coi non-Musulmani Tutti i fusi orari sono GMT + 1 ora
Pagina 1 di 1

 
Vai a:  
Non puoi inserire nuovi argomenti
Non puoi rispondere a nessun argomento
Non puoi modificare i tuoi messaggi
Non puoi cancellare i tuoi messaggi
Non puoi votare nei sondaggi
c d
e



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
phpbb.it

Abuse - Segnalazione abuso - Utilizzando questo sito si accettano le norme di TOS & Privacy.
Powered by forumup.it forum gratis free, crea il tuo forum gratis free ora! Created by Hyarbor & Qooqoa - Auto ICRA

Page generation time: 0.049