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Attaccare i piedi al vicino durante la Salah? No.

 
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Inviato: Sab Ago 08, 2020 5:28 am    Oggetto: Ads

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Sufi Aqa
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MessaggioInviato: Mar Gen 08, 2008 12:55 am    Oggetto: Attaccare i piedi al vicino durante la Salah? No. Rispondi citando

Da qualche tempo, si è diffuso in alcuni paesi europei il costume - durante la preghiera comunitaria - di attaccare i propri piedi a quelli dei propri vicini a destra e a sinistra.

Questa pratica innovativa - che contraddice quella che per secoli è stata la comprensione della Ummah dell'hadith che vedremo sotto - ha finito addirittura per prendere talmente piede (scusate il gioco di parole) che alcuni fratelli allargano le gambe in maniera spropositata pure quando pregano da soli, o - quando invece pregano in una preghiera comunitaria - le divaricano in maniera tale da escludere la possibilità di toccare le spalle (che sarebbe ciò che invece dovremmo fare).

Per non parlare di chi - durante la Salah - "comunica" col vicino gesticolando o afferrandogli la gamba per ricordargli di attaccare i piedi ai suoi, come se fosse uno dei fara'id (elementi obbligatori) della Salah.

Altro corollario dell'errata intepretazione dei relativi ahadith, è il formare le linee degli oranti dalle punte dei piedi invece che dalle caviglie, con il risultato che - essendo le dimensioni dei piedi diverse da persona a persona - le file non sono davvero dritte.

Addirittura, si invitano pure le sorelle ad adottare la stessa posizione disdicevole.

Il seguente testo fa luce su questo aspetto e l'interpretazione accettata degli ahadith che parlano dell'allineamento delle file durante la Salah:

Scarica il documento cliccando qui:
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Musàfir
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MessaggioInviato: Mer Feb 13, 2008 5:09 pm    Oggetto: Re: La posizione dei piedi nella preghiera comunitaria Rispondi citando

3umarandrea ha scritto:
Da qualche tempo, è diffuso il costume - durante la preghiera comunitaria - di avvicinare/attaccare i propri piedi a quelli dei propri vicini a destra e a sinistra.

3umar andrea


Gentile Sidi Umar,
in effetti hai evidenziato una cosa di non poco conto, e che in tutta sincerità mi stà infastidendo non poco quando vado in Moschea a pregare.

La preghiera (Salàt) è un atto Sacro e Nobile tra l'uomo e Dio l'Altissimo e va iniziata, come insegna la Sunna, in posizione "eretta" e "Nobile", perchè siamo di fronte all'Altissimo ed in uno stato di "quiete" e di " equilibrio" e possibilmente....senza che qualcuno ti pesti i piedi .

Racconto al proposito questo simpatico aneddoto: Una volta in Moschea avevo un fratello a fianco il quale, più io stringevo i piedi e più lui allargava i suoi, arrivando cosi alla fine a pregare con le gambe tutte aperte. Finita la preghiera gli ho chiesto: "Perchè ti metti in questa posizione" e lui mi ha risposto : "Perchè non deve passare lo shaytan tra noi". Allora gli ho detto: "Quanti Diavoli sono passati tra le tue gambe aperte?".

Lo stare in "ranghi serrati" significa lo stare "spalla a spalla" mentre i piedi devono avere una apertura quanto la largezza delle spalle, (cioè come normalmente si stà in piedi) inoltre, oltre alla forma, bisogna "comprendere" che questo stare in "ranghi serrati" è quello di stare "uniti" nella Umma Muhammadiyana evitando ogni divisione.

Caro fratello Umar, io sono un po scarso in inglese, perciò ti chiedo per cortesia se tu hai tempo e voglia di tradurre l'Articolo che hai messo in link, potrebbe essere sicuramente utile a tutti coloro che leggono, e dare argomenti validi da spiegare anche ai Fratelli quando si va in Moschea, incha Allàh.

Grazie

assalamu 'alaykum
Umar al faqir

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" O uomini, voi siete i poveri (fuqarà) i bisognosi di Dio, mentre Allàh è il Ricco (Al-Ghanì) Colui che è sufficiente a Se stesso, il Degno di lode." (Corano 35,15)
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MessaggioInviato: Sab Feb 16, 2008 1:29 am    Oggetto: Rispondi citando

Wa `alaykum asSalam wa RahmatuLlahi wa BarakatuHu.

Carissimo fratello, l'aneddoto raccontato è davvero interessante, e farò certamente tesoro della risposta, insha'Llah.

Per quanto riguarda l'articolo, vedrò se - compatibilmente con gli impegni - riuscirò insha'Llah a tradurlo tutto o almeno nelle parti salienti, o valuterò la possibilità di tradurlo a voce.

D'altra parte, rimane ancora tra i progetti l'articolo su Rumi..

Che Allah ci dia il tempo e l'hikmah necessaria all'`ibada ed alla khidma nei confronti dei Suoi servi.

3umar andrea

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MessaggioInviato: Gio Mar 06, 2008 10:38 pm    Oggetto: The issue of joining the feet with the feet of the next pers Rispondi citando

The issue of joining the feet with the feet of the next person in the congregational prayer
Shaykh-ul-Hadeeth Mufti Umar Faruq Desai Luharvi
Da:
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The straightening of the rows in the congregational Salaah holds great importance and significance in the Shariah. As a result, the Ahaadeeth have interpreted this practice as being the perfection and completion of Salaah.

The correct Sunnah method of arranging and straightening the rows is that the people intending to perform the Salaah stand beside one another without leaving a gap in between. Also, no person should stand ahead or behind the row but in a straight line. The clear majority of the Islamic scholars have adopted this meaning in the issue of straightening the rows.

Contrary to this certain people consider the joining of the feet with the feet of the next person in Salaah to be the Sunnah method. They tend to practice this to a high degree and they exaggerate in carrying this out. In addition to this they criticise those people who practice in contrast to them and accuse them of acting contrary to the Sunnah. Therefore, it seemed appropriate to explain and clarify the reality of this issue. Hence, I begin by seeking the assistance of Allah the Almighty who is fully aware of the truth and unto him is our return.

Many narrations have been reported from the Prophet in regards this issue, but the joining of the feet with the feet of the next person is not established from him, neither verbally or through practice. Similarly, the four rightly guided khulqfa would pay great importance in arranging and straightening the rows, but even from them this practice is not established, neither verbally or through practice. Hence it is recorded in Saheeh Muslim, 'Numaan bin Basheer relates, " The Prophet would straighten our rows as though he was straightening arrows. (The Arabs used to make a great effort in straightening their arrows, which were used in battles and for hunting purposes. For this reason the expression "as though he was straightening arrows" is employed in exaggerating and emphasising the straightness and evenness of any particular thing.) The Prophet maintained this practice until he assumed that we had fully understood his intention. Thereafter, one day the Prophet emerged and stood in position to lead the prayer, as he was about to say the takbeer his gaze fell on a man whose chest was bulging out from the rows. Upon seeing this the Prophet remarked, "O! Servants of Allah, You must straighten your rows or Allah will create dissension amongst you." (Saheeh Muslim Pg. 182 Vol.1)

The Sunan of Abu Dawood reads, 'Abdullah bin Umar reports that the Prophet said, "Straighten your rows, bring in line your shoulders, fill in the gaps, co-operate with your brothers i.e. in arranging and straightening the rows and do not leave empty spaces for the Shayateen. Whoever fills in the gap Allah will shower his mercy on him and whoever leaves a space in the row Allah will deprive him of his mercy." (Sunan Abi Dawood Pg.97 Vol.1)

Bara bin Aazib relates, "The Prophet would walk within the rows, from one side to another, straightening them. He would pass his hands over our chests and shoulders and say, " Do not disperse, otherwise your hearts will become disunited." He would also say, "Allah the Almighty sends blessings upon those who stand in the first row and the angels seek forgiveness on their behalf." (Sunan Abi Dawood Pg. 97 Vol. 1) Anas bin Maalik reports, the Prophet said, "Pull your rows together, keep them close and keep your necks in line, for by He whose hands rests the soul of Muhammad, indeed I see the Shayateen entering the gaps in the rows as though they are small sheep." (Sunan Abi Dawood Pg.97 Vol. 1)

It has been reported that Umar bin Al-Khattab would appoint a person to straighten the rows and he would not begin the prayer until he was informed that the rows were straight. It has also been reported that Ali bin Abi Taalib and Uthmaan bin Affan would be punctual in maintaining this practice. (Appointing a person to straighten the rows before the Salaah.) Ali bin Abi Taalib used to say, 'Step forward O! So and so' and 'step back O! So and so' (Tirmidhi Pg.53 Vol.1)
Maalik bin Abi Aamir Al-Ansaari relates that Uthmaan bin Affan would say in his Friday sermon, "When the time of Salaah comes, straighten your rows and bring in line your shoulders." (Muwatta Imaam Muhammad Pg.86)

From the aforementioned narrations we come to understand that the Prophet would instruct the Sahaaba to bring in line their shoulders in order to straighten the rows. He would pass his hands over their chests and shoulders also, in order to straighten the rows. Neither did the Prophet instruct the Sahaaba to join their feet with the feet of the next person nor did he make them do it. Similarly, Uthmaan bin Affan would instruct the people to straighten the rows and bring in line their shoulders. Also, neither from him is the instruction of joining the feet with the feet of the next person established. Ali bin Abi Taalib would instruct the people to step back and forward to insure that the rows were straight and in an orderly fashion. But also, neither from him is the instruction of joining the feet with the feet of the next person established.

The people in question, in support of their claim, use the narrations of Nu'maan bin Basheer and Anas bin Maalik as evidence, which have been recorded by Imaaam Bukhaari in his Saheeh. Imaam Bukhaari says, 'The chapter of joining the feet with the feet and the shoulder with shoulder in the row'. "Numaan bin Basheer says, I saw each man join his ankle with the ankle of the next person.".........Anas bin Maalik reports (Once as the Iqaamah was being said) the Prophet said, "Straighten your rows, for indeed I see you from behind my back. Anas bin Maalik says, "We would join our shoulders and feet with the shoulders and feet with the person next to us." (Saheeh Bukhaari Pg.100 Vol.1)

The people in question use these narrations as evidence and say that the joining of the feet and ankles with the feet and ankles of the next person will be taken in its literal meaning. However, them presenting such narrations as items of evidence in support of their claim is incorrect. The reason being that the meaning of such narrations are not taken in their apparent and literal form i.e. the feet and the ankles be joint with the feet and the ankles of the next person. But what they mean is to straighten and complete the rows as best possible and to fill the gaps in between. There are many reasons indicating why such narrations and expressions should be taken in the meaning above and not in their literal and apparent form.

1. The Muhaddithun and commentators on Ahaadeeth have provided such explanations for these narrations and have interpreted the chapter as mentioned.
Consequently, Hafidh Ibn Hajar Al-Asqalaani says in Fathul-Baari a commentary on the Saheeh of Al-Imaam Bukhaari, "The meaning of this is to lay emphasis on straightening the rows and filling the gaps in between." (Fathul-Bari Pg.247 Vol.2) Allamah Qastallani has related exactly the same explanation in his Irshad-Sari Pg.368 Vol.2)

Also, Allamah Aynee in his Umdatul-Qari Pg.259 Vol.5 has mentioned the same explanation but with a difference in wording. His text reads as follows; " The Prophet has indicated through this emphasis on straightening the rows and filling the gaps in between." Allamah Anwar Shah Kashmeeri says, "This is the meaning adopted by the Aimmah of the four major schools ofFiqh i.e. two people should not leave such a wide gap in between them where in a third person can step in. Also, the issue of joining the feet with the feet of the next person in Salaah is an innovation on the part of certain people." (Faidhul-Bari Pg.236 Vol.2)

2. In taking the literal meaning of joining the feet with the feet of the next person in Salaah and bringing it into practice not only bears hardship and extreme difficulty but it is also an action of false pretension. In the narration of Sunan Abi Dawood, along with mentioning the joining of the ankle with the ankle of the next person in Salaah it mentions the joining of the knee with the knee of the next person. (Sunan Abi Dawood Pg. 104 Vol.1)
In this situation this practice will become even more awkward and will bear even more hardship. Whereas Allah the Almighty states in the Quran 'He has not imposed any difficulties on you in religion' and also in another verse it is stated 'Allah does not burden a person beyond his capacity.' For these very reasons the Shariah has totally buried and wiped out extremely difficult and critical situations. The commentator of Sunan Abi Dawood Allamah Khaleel Ahamd Saharanpuri writes, 'Because the joining of the knees with the knees and the joining of the ankles with the ankles is extremely difficult (if not impossible) in Salaah.' (Badhul-Majhud Pg.230 Vol.4)

Allamah Zafar Ahmad Uthmaani says, "It is obvious that the joining of the feet with the feet along with the shoulders and the ankles is an extremely difficult practice, especially when this has to remain the practice all throughout the Salaah. hi addition to this, extremely difficult situations and practices have been dislodged through explicit Sharee texts. (Flaaus-Sunan Pg.360 Vol.4)

3. Taking the literal meaning of the Ahadeeth and joining the ankle with the ankle brings about such a wide gap in between the feet which not only leads one to act contrary to his natural style but it is also in contrast to the calmness and humility required in Salaah. The eminent Muhaddith Muhammad Yusuf Al-Binnori writes, 'Certain people consider this explanation to be adopting to the true meaning, whereas in reality this is incorrect. The true and correct meaning of such expressions is to stress the point of straightening the rows and filling the gaps in between. Also, these expressions are from the part of the narrator. (Extracts from Fathul-Bari and Umdatul-Qari) This refutes those people who claim to practice upon the Sunnah and adhere to the Ahadeeth. They exert in joining the ankles with the ankles of others in the row and consequently leave a wide gap in between their own feet. This practice of theirs leads to false pretension and dissimulation. This alters the natural behaviour of people and deforms the normal method of humility in Salaah. In return they wish to fill the gaps in between people, but in reality they continue to leave empty spaces and they are unaware that this particular practise of theirs is even more severe.' (Ma'arifus-Sunan Pg.297 Vol.2)

4. In addition, no Hadeeth can serve as proof for widening the feet to such an extent in fact the Ahadeeth suggest a more narrow and lesser gap in between the feet. Consequently, it has been reported that Abdullah bin Umar would not leave a wide gap in between his feet and nor would he totally join them but he would adopt a comfortable and moderate method i.e. not too close and not too wide. (Al-Mughni Pg. 11 Vol.2)

The method that was adopted in the individualistic Salaah was also adopted throughout the congregational Salaah. We do not find the Sahaaba or the Tabiun differentiating between the individualistic and congregational Salaah. From this we come to know that the true meaning of joining the shoulders is to bring them in line and to avoid leaving gaps in between. (Faidhul-Bari Pg.237 Vol.2)

It is recorded in the Sunan of Imam Nasai that, 'Abu Ubaydah related from Abudulah bin Masood that he said, upon seeing a person who had joined his feet in Salaah, "He has erred in practising the Sunnah, if he was to practise Muraawaha then this will be more beloved and liked by me." (Sunan Nasai Pg.103 Vol.1)
The original meaning of the word Muraawaha is to take support from one leg at times and at other times, lean on the other side and take support from the other leg. Sometimes this word is also used to mean a narrow gap. The second explanation is referred to in the above Hadeeth. Therefore, the maintaining of a narrow gap in between the feet can be understood from the light of this Hadeeth. (Faidhul-Baari Pg.237 Vol 2, Al-Faidh As-Samaayi alaa Sunan An-Nasaai Pg.288
Voll)

Abdullah bin Masood did not suffice on disapproving of joining the feet, but he advised in favour of practising Muraawaha. It is apparent from this that when there is a little amount of space in between the feet then it will not be possible to join the feet or ankle with the feet or ankle of the next person. Therefore, the narrations mentioning the joining of the ankle with the ankle of the next person will be interpreted to the explanation provided by Hafidh Ibn Hajar and Allamah Aynee.

It is possible that the objective of such narrations is to invalidate and refute exaggeration in joining the feet with the feet. Thus, the Sunnah method is that a person performing the Salaah does not leave a wide gap in between his feet or nor does he join them up totally. But, he adopts a moderate and comfortable method. Therefore, when the wide gap in between the feet no longer remains the joining of the ankle with the ankle will also not be possible. Hence, the narrations of joining the feet with the feet will be interpreted to the explanation provided by Allamah Badr-Uddin Al-Aynee and Allamah Shihaab-Uddin Al-Qastallani. (Ma'arifus-Sunan Pg.298-299 Vol.2)

5. It can be understood from various narrations that an empty space should be kept in between the feet of a person offering the prayer.
It is recorded in Sunan Abi Dawood, The Prophet said, "When any one of you intends to perform the Salaah then he should not place his shoes on his right hand side or his left hand side. This is because his left hand side is the right hand side of another person, unless there is no person there, and he should place them in between his legs." (Sunan Abi Dawood Pg.103 Vol.1)

It can be understood from this narration that an empty space should be kept on the right hand and left hand sides of the people performing the Salaah wherein one may place his shoes. If the practice of joining the feet with the feet is adopted then this space will be closed and no space will remain on the right hand and left hand sides of those performing the Salaah. In this situation it is meaningless preventing the people from placing their shoes on their right hand and left hand sides at the time of Salaah.

6.Bringing into practice the literal meaning of joining the feet with the feet of the next person, in most cases causes the toes to point at a direction other than the Qiblah. Whereas, the pointing of the toes towards the Qiblah is among the etiquette's of Salaah. This etiquette of Salaah is that, upon which Imaam Bukhaari, whom a clear majority of a particular group view an ultimate authority in matters of Hadeeth, has entitled a chapter in his Saheeh as follows, "The toes should be facing the Qiblah'. Entitling the chapter as mentioned above requires that the toes point towards the Qiblah. If the expression of joining the feet with the feet of the next person is taking in it's literal form then the etiquette of Salaah as mentioned in Saheeh Bukhaari will be neglected in most cases. Whereas, if such an expression and other similar expressions are taken to mean the straightening of the rows and fillinf the gaps in between, then the practice of pointing the toes towards the Qiblah can be adopted with ease.

7. If after considering the narrations of Saheeh Bukhaari one views necessary the joining of the feet and ankle with the feet and ankle of the next person in Salaah then the narration of Bukhaari which suggests the joining of the shoulder with the shoulder of the next person should also be taken into consideration and deemed necessary. This practice is only possible if all the people of the row are of one height. Similarly, the joining of the feet with the feet is only possible if all the feet of the people are of one size. These two factors are generally not to be found. Shaykhul-Hadeeth Muhammad Zakariyya writes, 'Imaam Bukhaari has mentioned the joining of the shoulders and feet in titling one of his chapters. Through this he has indicated that in the joining of the shoulders and feet nearness and straightness is intended and the literal meaning is impracticable. Thereafter, he has related the Muallaq narration of Numaan bin Basheer, indicating that the explanation of the first two Ahadeeth is also applicable in the third Hadeeth due to the sequence and context of the Hadeeth being of the same nature.' (Hamishul-Laami Pg.228 Vol.3)

Allamah Zafar Ahmad Uthmaam writes, 'The joining of these parts of the body in a true sense is impossible if the people performing the Salaah are of various heights. Thus, the meaning of such narrations will be to bring in line the bodily parts.' (I,laaus-Sunan Pg.360 Vol.4)

Allamah Anwar Shah Kashmeeri says, "The joining of the feet with the feet along with the shoulders with the shoulders is not possible even after vexatious and tiresome practice. Therefore, this practice will be classified an innovation from there (Certain people) part for which no trace is to be found among the pious predecessors." (Faidhul-Bari Pg.337 Vol.2)

Also, the apparent meaning of the Hadeeth requires the joining of the ankle with the ankle. But in reality this practice is extremely awkward and difficult if not impossible. Shaykh Gangohi writes, "The ankle with the ankle can be joined if a person is broad from the upper part of the body and thin from the lower part.' (Fataawa Rashidiyya Pg.363)

Maulana Abu Ubaydullah Qadhi Shams-uddin writes: In the narration of Musnad Ahmad Pg.276 Vol.4 it is related thus, 'The ankle would be joimt with the ankle and the shoulder with the shoulder'. Thus the claim made by certain people of this day and age, of joining the feet in a manner wherein the shoulders and ankles are not joint, is of vain. (Ilhaamul-Bukhaari Fi Halli Mushkilaatil-Bukhaari Pg.50)

The wording, "Bring in line your shoulders" have been related in some narrations. Commenting on these words, the Author of Awnul-Mabood writes, "Bring in line your shoulders in a manner wherein the shoulders of every individual performing the Sallah is parallel to the shoulders or the people beside him. As a result, the shoulders, necks and feet will all be in one straight line. (Awnul-Mabood Pg.275 Vol.2) Imaam Shawkaani in his Naylul-Awtaar Pg.65 Vol.3 has provided this very explanation.

The explanation adopted in regards to bringing in line the shoulders, is also the explanation for the narrations reported by Anas Bin Maalik and Numaan Bin Basheer wherein the mention of joining the ankles is to be found. The narration goes, "We would join our shoulders and feet with the shoulders and feet of the people beside us", thus meaning, the ankle or feet and the shoulder will be in line with the ankle or feet and the shoulder of the next person.

8. Even for a short while if we assume that the joining of the feet with the feet has been demanded by the Shariah, then the question will be asked, Is this practice required in every posture of Salaah or is it restricted to certain postures? If it is required in every posture of Salaah then what method should be adopted in the sitting posture? If it is restricted to certain posture's then where is the evidence for such a restriction? If a reply is given that this practice is difficult in the sitting position, therefore this position has been excluded, then it will be said, this practice is also not so easy in the standing position and it causes difficulty for those performing the Salaah.

Therefore, it is more suitable that the practice of joining be only adopted as a pre-Salaah requirement, that the Prophet would instruct the Sahaaba to straighten the rows before beginning the prayer. At which point, the Sahaaba would join the shoulder and feet with the shoulder and feet of the next person and they would closely observe if the rows were straight or not. Such narrations do not prove the continuity of this practice throughout the Salaah. The reason being that the Ahadeeth do not contain the words, 'In Salaah'. Now, if the Ahadeeth were to contain such wordings then there deduction of ruling would have been complete. Without the aforementioned wording their deduction of ruling is incomplete and incorrect. (Imdadul-Ahkaam Pg.290 Vol.1, I'laaus-Sunan Pg.360 Vol.4 and Dawaat Abdiyyat Az Ifaadaat Thanwi Pg.151-152 Vol.19)

If the narrations of Saheeh Bukhaari brought forth as evidence by certain people are to be taken in their literal sense, then it will also become necessary to accept this practice not being a 'Sunnah-Maqsudah'. (This term refers to a Sunnah wherein the practice is continued even though the initial purpose is achieved) This is because the narration of Mamar contains the following wording, 'Anas bin Maalik said, "If I was to try and carry out this practice i.e. The joining of the ankles with the ankles of the next person, the people would run away like restive mules." (Fathul-Bari Pg.247 Vol.2)

9.If the aforementioned narrations are taken in their literal sense, then it will also become necessary to accept that this practice was not a 'Sunnah-Maqsudah'. (This term refers to a Sunnah wherein the practice is continued even though the initial purpose is achieved) This is because the narration of Mamar contains the following wording, 'Anas bin Maalik said, "If I was to try and carry out this practice i.e. The joining of the ankles with the ankles of the next person, the people would run away like restive mules." (Fathul-Bari Pg.247 Vol.2)

It is apparent from the statement of Anas bin Maalik that he did not continue practising the joining of the feet after the demise of the Prophet. From this it is also evident that this practice was not a 'Sunnah-Maqsudah', because if the issue so, the Sahaaba would not have abandoned it due to the aversion and hatred of any person. Also, hatred is often shown to those actions, which are not carried out in Salaah and everyday actions in general.

If the joining of the feet was to be a 'Sunnah-Maqsudah', then the Sahaaba would have maintained this practice on a regular basis and the Tabiun would have realised it to be a Sunnah of the Salaah through the regular practice of the Sahaaba. After which, the question of aversion and showing hatred should not stand. As can be understood from the statement of Anas Bin Maalik that he would not practice the joining of the feet due to the hatred of this practice in the people, it can also be understood that this practice was generally overlooked throughout the era of the Sahaaba and Tabiun. All this serves as evidence in excluding this practice from the category of'Sunnah-Maqsudah'. The behaviour and actions of the Sahaaba have been listed as strong items of evidence. This is all in favour of the opinion expressed by the four leading Aimmah and the majority of the scholars. (Imdadul-Ahkaam Pg.290 Vol.1,1,laaus-Sunan Pg.360 Vol.4)

Allah the Almighty is fully aware of the truth.
(May Allah lengthen his shadow over us - Aameen)

Shaykh-ul-Hadeeth Mufti Umar Faruq Desai Luharvi

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MessaggioInviato: Gio Mar 05, 2009 6:15 pm    Oggetto: Rispondi citando

Ancora a riguardo della posizione dei piedi nella preghiera comunitaria:

Placing the Heels Next to the Heels of the Adjacent Musalli -
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'umar andrea

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MessaggioInviato: Dom Mag 16, 2010 2:18 am    Oggetto: Rispondi citando

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Position of feet in Congregational prayer - Shaykh Amjad Rasheed -

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RE: Place of the feet query? - Shaykh Faraz Rabbani -

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Feet to Feet, Toe to Toe - Shaykh Abdurrahman ibn Yusuf Mangera -

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Placement of feet during prayer for men - Shaykh Abdurrahman ibn Yusuf Mangera -

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Touching feet during congregation - Shaykh Abdurrahman ibn Yusuf Mangera -

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Are we meant to touch feet to feet in congregation prayers? - Shaykh Abu Usamah -

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L'ultima modifica di Sufi Aqa il Dom Giu 03, 2012 10:56 pm, modificato 1 volta
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Sufi Aqa
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MessaggioInviato: Dom Giu 03, 2012 10:56 pm    Oggetto: Rispondi citando

Ancora un articolo sull'argomento:

The Feet in Salaat - Majlisul Ulama of South Africa -
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AbuMuhammad
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MessaggioInviato: Lun Giu 04, 2012 7:30 am    Oggetto: Rispondi citando

..


L'ultima modifica di AbuMuhammad il Sab Giu 07, 2014 7:41 am, modificato 1 volta
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MessaggioInviato: Lun Giu 04, 2012 12:39 pm    Oggetto: Rispondi citando

Wa `alaykum assalam wa rahmatullahi wa barakatuhu Sayyidi,

Mus'ab ha scritto:
Argomento reso eccessivamente interessante dal diffuso atteggiamento di molti fratelli che in moschea - al momento di pregare in jama'a - si prodigano ossessivamente di correggere gli altri nel senso sbagliato.


Esatto!

E tale loro esagerazione su questo elemento (al punto che alcuni arrivano a prendere la gamba del vicino -durante il ruku` o in altre posizioni- per dirgli di attaccare il piede durante lo svolgimento della stessa Salah!) potrebbe addirittura renderlo una bidah, anche se fosse effettivamente Sunnah o raccomandato attaccare le caviglie l'un l'altro (che poi queste persone non attaccano nemmeno le caviglie, ma la parte esterna anteriore del piede o le dita...)!

Citazione:
Personalmente ho fatto i conti con questo atteggiamento soltanto nelle moschee qua in Italia :)
Dalle mie parti si guarda la spalla, non si pesta il mignolo dell'altro insomma.


Così come in quasi tutto il resto del mondo islamico, e così come è corretto fare (ovvero, unire ed attaccare le spalle in modo da avere file sia unite che dritte)...
Tranne dove coloro che hanno letto il libro sulla Salah di al-Albani sono in gran numero, e - avendo spesso letto solo quel libro sull'argomento - pensano che solo quello sia "l'unico metodo giusto ed accettabile di eseguire la preghiera", e quindi "correggono" ogni differenza che incontrano da quanto "prescritto" in esso.

Citazione:
Altra cosa spiacevole che ho notato, e' che come punto di misurazione del Saff non si guarda nemmeno a una cosa comune a tutti, che puo' essere per esempio il tallone di ciascuno, ma bensi' le punte dei piedi, uno di piede puo' avere il 40, l'altro il 42, un altro il 46, andando a formare cosi' dei ranghi sempre meno diritti.


Esatto-2!

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MessaggioInviato: Mer Ago 01, 2012 4:34 am    Oggetto: Rispondi citando

Straighten Your Rows
Mufti Abdur Rahman ibn Yusuf

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MessaggioInviato: Mer Ago 22, 2012 11:44 pm    Oggetto: Rispondi citando

Joining Shoulders and Feet in Prayer Rows

By Shaykh Abu Asim Badrul Islam
Source:
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There has been a growing tendency in recent times within some quarters of the Muslim Ummah to attempt to understand the hadiths of the beloved Messenger of Allah (may Allah bless him and grant him peace) without the proper prerequisite knowledge of fiqh and its principles. Movements have emerged, a fundamental part of whose methodology it is to take hadiths in their apparent and literal meanings, without attempting to understand the actual purpose of any hadith. The issue of how those in congregational prayer should stand is no exception. They have looked at the chapter in Sahih al-Bukhari entitled Bab ilsaqi ‘l-mankibi bi ‘l-mankibi wa ‘l-qadami bi ‘l-qadami fi ‘l-Saff (Chapter regarding the joining of shoulders to shoulders, and feet to feet in prayer rows) and the athar of Sayyiduna Nu’man ibn Bashir and that of Sayyiduna Anas (may Allah be pleased with them) (hadith: 725) and without even attempting to use their intellect to explore the various interpretations to which the wording is open, they seek to enforce on the Muslims the physical joining of shoulders and feet with one another when standing in the prayer row. The ‘ulama of the madhhabs (that is, the four established schools of Islamic law) have always maintained that this is not how these athar are to be understood.

Imam ‘Allamah Sayyid Anwar Shah Kashmiri (may Allah mercy him) has discussed this issue at some length in his commentary of Sahih al-Bukhari, Fayd al-Bari (2:301-302). He explains how it would be very difficult, if not impossible, for people to physically join their shoulders and feet when standing in the prayer row. Those who seek the physical joining of feet and shoulders argue their case pointing at the letter ‘ba’ used in the abovementioned athar. The rule in grammar that ‘al-ba li ‘l-ilsaq’ (the letter ba is used to denote physical contact) is not to be understood in this context as a full physical contact or ilsaq. For, if this were the case, how would they explain the sentence Marartu bi Zayd? Does this mean that the subject (fa’il) of the verb passed by, or with, Zayd whilst physically sticking to him?

When any verse, hadith or athar is ambiguous or open to interpretation, we must look at the practice of the Companions (Sahabah) and the Salaf (those illustrious Muslims who succeeded the Sahabah). It would appear that neither the Companions nor the Salaf were in the habit of physically joining their shoulders and feet in the way that some Muslims so painstakingly do today. Imam Anwar Shah Kashmiri states that this interpretation has not been adopted by any of the madhhabs but by the abovementioned Muslims only.

The intention of the athar, with its ambiguous wording, is that the shoulders and feet should be straight and parallel, that there should be no gap for Shaytan between any two people standing in a row, and that the rows should be straight. It does not mean shoulders and feet should be in physical contact. This interpretation is also given by Imam ‘Allamah Badr al-Din al-’Ayni in his monumental ‘Umdat al-Qari (commentary of Sahih al-Bukhari – 5:377) and Imam Ibn Hajar al-’Asqalani in his unparalleled Fath al-Bari (2:611).

Another explanation given by Imam Kashmiri is that the specific wording could have been not of the noble Companions to whom they are attributed, but of the narrators. This practice is well known in the science of hadith.

In his Lami’ al-Darari ‘ala Jami’ al-Bukhari (1:279), the great shaykh Imam Mawlana Muhammad Zakariyya Kandhlawi has mentioned some very logical arguments supporting the above interpretations. He writes that physically joining shoulders and feet would only be possible when the shoulders of all those standing in the row are at the same height and their feet are of the same length. Moreover, to do this, all the people standing in the row would have to spend some time before saying the takbir and entering their prayer to get their shoulders and feet in the right place. Clearly, this would be contrary to khushu’, the desired calmness and the spirit of Salah.

After providing similar explanations as the ones mentioned above, ‘Allamah Mawlana Zafar Ahmad ‘Uthmani in his Imdad al-Ahkam (1:290) states: “Even if [for argument's sake] it is accepted that physical contact of ankles is required by the Shari’ah, the question arises as to whether this is so in every part (rukn) of Salah or just some [parts]. If it is said that it is required in every part, one must ask how this is possible in the sitting posture. If, on the other hand, it is said that physical contact is only required in some parts of Salah, the question would follow as to what evidence has specified these parts of Salah while others are excluded? If it said that the physical contact of ankles is difficult in the sitting posture and therefore it is exempted in such a posture, then we will say the same regarding the standing posture; those standing in the prayer row find this very difficult. One may try doing this and see for themselves…

“The words of the Companion Anas (may Allah be pleased with him) have been reported in Fath al-Bari from Ma’mar: ‘Had I done this with any of them today, he would have fled like a wild ass’ (2:612). This clearly indicates that after the demise of the Messenger of Allah (may Allah bless him and grant him peace) Sayyiduna Anas did not join his ankles with people standing next to him in prayer. This is proof that the joining of ankles is not a desired Sunnah act. For, had it been so, none of the Companions would have forsaken it for the fear of others disliking it. People would also dislike a practice only when it is not normally done in Salah. If a practice is normally done in Salah, then there is no reason for people to dislike it. Thus, if the joining of ankles were to be a desired Sunnah, it would have been a general practice of all of the Companions, and the Followers (Tabi’un) would have taken this as a Sunnah element of Salah. Hence, there would have been no reason for anyone to dislike the joining of ankles. Just as it can be understood from the above statement of Sayyiduna Anas that he would avoid joining his ankles with those of others standing next to him fearing they would dislike it, it can be inferred that this practice [of joining ankles] was not the general practice of the Companions or the Followers. This is evidence of its not being a desired Sunnah. This is the reason why [to the best of my knowledge] there is no command to join ankles in the hadith of the beloved Messenger of Allah (may Allah bless him and grant him peace).”

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Bibliography

Ahmad ibn ‘Ali ibn Muhammad ibn Hajar al-’Asqalani, Fath al-Bari bi Sharh Sahih al-Bukhari, 17 vols (Riyadh: Dar Tayyibah, 2005).

Badr al-Din Abu Muhammad Mahmud ibn Ahmad al-’Ayni, ‘Umdat al-Qari Sharh Sahih al-Bukhari, 25 volumes (Beirut: Dar al-Kutub al-’Ilmiyyah, 2001).

Muhammad Zakariyya Kandhlawi, Lami’ al-Darari ‘ala Jami’ al-Bukhari, 3 volumes (Karachi: H M Sa’id, no date).

Sayyid Anwar Shah Kashmiri, Fayd al-Bari ‘ala Sahih al-Bukhari, 6 volumes (Beirut: Dar al-Kutub al-’Ilmiyyah, 2005).

Zafar Ahmad ‘Uthmani, Imdad al-Ahkam, 4 volumes (Karachi: Maktabah Dar al-’Ulum Karachi, 1421 AH).

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MessaggioInviato: Gio Ago 23, 2012 4:13 am    Oggetto: Rispondi citando

Ho letto un po di sfuggita il thread, per caso si parla anche della posizione dei piedi nella preghiera comunitaria delle donne? No perchè le poche volte che sono andata in moschea a fare una preghiera assieme alle altre donne, mi sono vista quasi trascinata fino a toccare il piede della vicina. In un caso addirittura mentre stavo pregando una mi ha afferrato la caviglia con le mani perchè io avevo iniziato la preghiera un po' in disparte. Ho sempre trovato frustrante e fastidiosa sta cosa, soprattutto perchè da quanto le so le donne non hanno necessità di eseguire la preghiera insieme (correggetemi se sbaglio)

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MessaggioInviato: Gio Ago 23, 2012 3:22 pm    Oggetto: BismiLlahi arRahmani arRahim Rispondi citando

Uno degli argomenti più fallaci usati dai "salafiti" nostrani è il continuo riferimento all'Arabia Saudita come patria del "vero Islam" bla bla.
Da tempo volevo aprire una pagina qui per mostrare come in realtà gli Shuyukh sauditi cui questi fratelli dicono di riferirsi siano in netto contrasto con le loro fissazioni (piedi nella Salah, tarawih di 8 raka`at, tabligh bid`ah, ecc.).

Per incominciare poco fa' vedevo un video del Tarawih alla Mecca, e notate come hanno i piedi Shaykh Sudais e gli altri Shuyukh sauditi, hafizahumuLlah. (Per non parlare della generalità dei musallin dell'Haram, di cui quasi nessuno stampa i piedi su quelli del suo vicino pregando a gambe sciancate).



Basta osservare bene l'inquadratura dal minuto 00:14 e per una quindicina di secondi vedrete che nemmeno all'inizio della Salah Shaykh Sudays attacca i piedi ai suoi vicini, né loro fanno con lui lo stesso!!!

P.S.: Ovviamente questo video dimostra anche che il Tarawih negli Haramayn conta 20 raka`at più 3 di Witr.
Ci sono persone così false e cattive che pur di nascondere la verità hanno fatto guardare ad un fratello italiano solo mezzo video con 10 raka`at più witr per dirgli che non è vero che ne fanno 20. Certa gente non ha vergogna!

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(([49.11] O credenti, non scherniscano alcuni di voi gli altri, ché forse questi sono migliori di loro. E le donne non scherniscano altre donne, ché forse queste sono migliori di loro. Non diffamatevi a vicenda e non datevi nomignoli. Com'è infame l'accusa di iniquità rivolta a chi è credente ! Coloro che non si pentono sono gli iniqui.)) 49:11



(Dio non è un uomo da potersi smentire,
non è un figlio dell'uomo da potersi pentire.
Forse Egli dice e poi non fa?
Promette una cosa che poi non adempie?)

Numeri 23:19 (BIBBIA)


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MessaggioInviato: Sab Ago 25, 2012 5:50 am    Oggetto: BismiLlahi arRahmani arRahim Rispondi citando

Ecco un altro schiaffo a quelli che sciancano le gambe e disturbano gli altri musallin facendogli perdere khushu`:
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Sufi Aqa
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MessaggioInviato: Sab Ago 25, 2012 9:48 pm    Oggetto: Rispondi citando

Amani ha scritto:
Ho letto un po di sfuggita il thread, per caso si parla anche della posizione dei piedi nella preghiera comunitaria delle donne?


Negli articoli messi finora no (ma in altri è stato accennato), ma la questione è la stessa anche per le donne: non è affatto necessario attaccare i piedi a quelli delle altre donne con le quali eventualmente si stia pregando.
Anzi, per una donna vale ancora di più il principio di modestia e "celamento", e quindi di tenere i piedi quasi attaccati tra di loro (nel senso il proprio piede destro molto vicino al proprio piede sinistro). Tenere le gambe spalancate contro quelle della persona che prega accanto va' proprio contro questi principi di modestia e "celamento".

Amani ha scritto:
No perchè le poche volte che sono andata in moschea a fare una preghiera assieme alle altre donne, mi sono vista quasi trascinata fino a toccare il piede della vicina. In un caso addirittura mentre stavo pregando una mi ha afferrato la caviglia con le mani perchè io avevo iniziato la preghiera un po' in disparte.


Le solite manifestazione di assoluta ignoranza.

Amani ha scritto:
Ho sempre trovato frustrante e fastidiosa sta cosa, soprattutto perchè da quanto le so le donne non hanno necessità di eseguire la preghiera insieme (correggetemi se sbaglio)


Vero...
Anzi ad esempio per la scuola Hanafi è persino makruh per le donne pregare assieme in una jama`ah tra di loro (con un'altra donna come imam). Ed in ogni caso è superiore per le donne pregare da sole a casa propria.

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MessaggioInviato: Ven Dic 07, 2012 3:51 am    Oggetto: Rispondi citando

Placing the Heels Next to the Heels of the Adjacent Musalli - Mufti Afzal Hoosen Elias -
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MessaggioInviato: Dom Set 15, 2013 8:23 am    Oggetto: Rispondi citando

Feet to Feet During Prayer: An Example Showing the Potential For A Complete Metamorphosis of the Deen -
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MessaggioInviato: Dom Set 15, 2013 2:05 pm    Oggetto: Rispondi citando

Should We Join the Feet in Salah?
Shaykh Mohammad Yasir

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