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FATWA: Mufti Ebrahim Desai sui criteri di annuncio in Italia

 
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Inviato: Mer Feb 21, 2018 7:40 am    Oggetto: Ads

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Sufi Aqa
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MessaggioInviato: Mer Set 14, 2011 1:46 pm    Oggetto: FATWA: Mufti Ebrahim Desai sui criteri di annuncio in Italia Rispondi citando

Qualche giorno fa (dopo qualche ora di confusione due notti prima del giorno dello scorso `Id al-Fitr, causato da un presunto avvistamento della luna dal Cile, che non riuscivamo a confermare) ho chiesto ad alcuni fidatissimi `ulama' in Sudafrica di aiutarci offrendo una spiegazioni dei criteri che dovremmo utilizzare riguardo il corretto annuncio dell'inizio e della fine dei mesi islamici (in particolare, Ramadan e Dhul Hijjah) per la nostra comunità in Italia, dato che molte altre organizzazioni hanno scelto di percorrere
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Alhamdulillah, stamattina ho ricevuto la risposta di Hadrat Mufti Ebrahim Desai Sahab in persona; ecco le sue parole:

"Assalāmu `alaikum Warahmatullāhi Wabrakatuh,

Secondo Zahirur-riwayah[1], l'ikhtilaaf Mataali non viene considerato[2].

Dunque, l'avvistamento della luna in qualsiasi luogo del mondo è valido a condizione che non porti ad un mese di 28 o di 31 giorni. Il problema, però, è nelle informazioni dell'avvistamento: non sarà corretto il mero affidarsi a notizie postate su dei siti web riguardo all'avvistamento della luna, per ovvie ragioni: non sapremmo chi ha postato tali informazioni e quali procedure siano state adottate per verificare tali avvistamenti.

Le recenti notizie di avvistamento della luna in Cile[3] potrebbero costituire un buon esempio per illustrare questo punto. E' dunque la mia opinione che le persone in Italia identifichino un paese che ha un buon comitato di avvistamento della luna ["Hilal committee"] e seguano esso. Ritengo che il Sudafrica possa costituire una buona scelta dato che il comitato di avvistamento della luna qui è davvero ben coordinato.

Ed Allah Ta'ala sa meglio,

Muftī Ebrahim Desai

Daruliftaa
35 Candella Rd, Durban, South Africa


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".

Note:
[1] Si tratta di una raccolta delle opere più importanti nel Madhhab Hanafi, alla base di molte delle sue regole, scritte da uno dei due maggiori studenti dell'Imam Abu Hanifa: l'Imam Muhammad as-Shaybani; come spiega Maulana Bilal Ali:

"Zahir al-Riwayah: Also called the Usul or Masa’il al-Usul, this collection of the rulings of the imams of the madhhab is contained in six books of Imam Muhammad ibn al-Hasan al-Shaybani.

The Zahir al-Riwayah primarily serve as a compendium of the legal opinions of the three preeminent imams of the madhhab, namely Abu Hanifah, Abu Yusuf, and Muhammad (who are also called sometimes Ashab al-Madhhab).
".
[The Categories of Hanafi Legal Rulings - Maulana Bilal Ali -

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]

[2] Ciò significa che - per la scuola Hanafi - non importa il luogo in cui un'avvistamento della luna ha avuto luogo: esso sarà accettabile (in presenza di tutte le condizioni sullo statuto e numero dei testimoni, etc.) da qualsiasi altra parte del mondo provenga. Per altre scuole, invece, un'avvistamento viene considerato accettabile per un certo luogo solo se proveniente dallo stesso "distretto" geografico.

[3] Vedi introduzione alla fatwa: il ventinovesimo giorno di Ramadan 1432 si era diffusa la notizia in internet di un presunto avvistamento dal Cile - che però più tardi si è scoperto essere provenuto da uno sciita - e questo aveva diffuso una certa confusione sul fatto che esso potesse o meno costituire la ragione per festeggiare l'`Id il giorno successivo. Più tardi, vedendo che quell'annuncio non era stato preso in considerazione da nessuna delle organizzazioni affidabili di avvistamento lunare in centro e nord-America, è stato confermato il 30esimo giorno di digiuno.
---

Insha'Allah, questa sarà la nostra policy - convalidata da un noto ed affidabile Mufti (a differenza del fai da te imperante in altre comunità) - riguardo l'annuncio dei mesi lunari in Italia.

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L'ultima modifica di Sufi Aqa il Dom Mag 20, 2012 12:40 am, modificato 5 volte
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MessaggioInviato: Mer Set 14, 2011 1:58 pm    Oggetto: Rispondi citando

hamdulillah!
Jasak allah kyran fratello!

Adesso, l'unica questione ancora da risolvere è come rendere la cosa valida per tutta l'italia..
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Amal wanna be niqabi
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MessaggioInviato: Mer Set 14, 2011 2:02 pm    Oggetto: Rispondi citando

Ottimo MashAllah basta affidarsi all'Arabia Saudita è ora di svegliarsi inshAllah bisogna diffondere questa importante fatwa in modo da non creare più scompiglio tra la gente inshAllah..

_________________
«Ricordati sempre di Allah e te lo troverai davanti,riconosci Dio nella prosperità ed Egli
ti riconoscerà nell'avversità,sappi che ciò che ti è mancato non ti era destinato e ciò che hai avuto non poteva mancarti, sappi che la vittoria viene con la pazienza, il sollievo dopo l'afflizione e con la difficoltà la soluzione..
(Tirmidhi)
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Sufi Aqa
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MessaggioInviato: Mer Set 14, 2011 8:24 pm    Oggetto: Rispondi citando

Amal wanna be niqabi ha scritto:
Ottimo MashAllah basta affidarsi all'Arabia Saudita è ora di svegliarsi inshAllah bisogna diffondere questa importante fatwa in modo da non creare più scompiglio tra la gente inshAllah..


Allora allego un po' di materiale di approfondimento:

1. Perchè non va' bene affidarsi unicamente ai calcoli astronomici per determinare l'inizio del nuovo mese islamico, ed è invece necessario vedere la luna nuova

L'Avvistamento Lunare e la Definizione dei Mesi Islamici - Shaykh Ibrāhīm, Dār ul-'Ulūm al-Madanīa -

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Fatawa on Wifaqul `Ulama' -

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PDF Book: The Issue of Moonsighting In The UK - Alhaaj AbdulKareem Bin Moosa -

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Moon Sighting - Shaykh Ibrahim (Darul Uloom Madania) -

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An insight into Moon sighting - Shaikh (Dr) Haitham Al-Haddad -

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Moon Sighting: A Clarification...Part 1 - Shaikh (Dr) Haitham Al-Haddad -

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The Moon – Astronomical Calculations and the MJC's Baseless View - Mufti AS Desai -

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The "Perennial" Hilaal Controversy: Why the Announcements of Saudi Arabia are Unacceptable - Mufti AS Desai -

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Which convention should Muslims use to determine the beginning and ending of Islamic months? - Shaykh Mohammed Amin Kholwadia -

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The "Modern" Need for Calculation-The Celebration of Eid? -

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Response to Jamiatul Ulama - Mufti Ebrahim Desai -

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UK Moonsighting Seminar 2006 in Croydon Masjid and Islamic Centre -

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The Risings of the Moon and the Meeting of Hearts concerning the Harmony between Islamic Jurisprudence and Astronomy and the Correlation of Computation and Sighting - Shaykh Afifi al-Akiti -

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Using the Calculations of the Calendar to start the Lunar Months - Mufti Afzal Hoosen Elias -

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2. Perchè gli annunci di avvistamento provenienti dall'"Arabia Saudita" non sono affidabili e perchè non vi è alcuna ragione nella Shari`ah che obblighi a "seguire l'Arabia Saudita"

Moon Sighting Announcements in Saudi Arabia - Hadrat Mufti Muhammad Taqi Usmani -

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Moonsighting The Wifaq ul Ulama Way: The Cautious Way - A detailed explanation of why the Wifaq Ul Ulama has chosen not to follow the Saudi Hilal Authorities of Riyadh - Compiled by the Scholars of Wifaq Ul Ulama UK -

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The Issue of Moon Sighting in Britain. In the light of Fatawa from Deoband & other Authentic Islamic Institutions. An explanation of the error in following Saudi moon sighting for Britain [2nd Edition] - Hafiz (Maulana) Muhammed Iqbal Rangooni (Manchester) -

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PDF Book: The Issue of Moonsighting In The UK - Alhaaj AbdulKareem Bin Moosa -

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English Translation Shaykh (Mufti) Zaynul-Islam Qasmi (HA) of Darul-uloom Deoband against the validity of Saudi Sighting: "Moon Sighting in Saudi Arabia is Unreliable!" -

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Why are the Muslims not united in their fasting? (Fatwa dagli stessi `Ulama' Sauditi!) -

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Marghoob on (British) Moon Sighting -

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Hilaal Determinations of Saudi Arabia Not Valid - Mufti AS Desai -

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The "Perennial" Hilaal Controversy: Why the Announcements of Saudi Arabia are Unacceptable - Mufti AS Desai -

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The Reality behind Saudi Government Creating a United Moonsighting the Umm ul Qura Calendar for All Muslim Countries and the Neglect of the Masses - Mufti Mohammed Yusuf Danka -

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Saudi Sightings Mocked by Al-Jazeera بلاحدود - محمد شوكت عودة -

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(sommario in inglese:
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)

ISNA's Eid al-Adha Decision Evaluated - Determination of Eid al-Adha - Justice Maulana Mufti M. Taqi Usmani -

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Eid with Makkah Mukarramah? - Mufti Siraj Desai -

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Saudi (Riyadh) Government Declaring Ramadhan or Eid Before the Moonsighting - Mufti Ebrahim Desai -

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Eidul Adha should be with the Saudi Announced Hajj date? -

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Do Not Blindly Follow Saudi's Sighting Of The Moon - Mufti Ebrahim Desai -

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Gli avvistamenti lunari sauditi e gli inizi del mese lunare -

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"Is Following the Haq is truth or following Batil is the truth?" - Maulana AS Desai -

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Hilal Sighting in Saudi Arabia: A First Hand Report - Salman Zafar Shaikh -

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Do Saudi Scholars Impose Saudi Moon Sighting on Non-Saudi Residents? -

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Fatwas by Shaikh Saleh bin Uthaymeen -

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3. La necessità di seguire chi annunci le date corrette dell'inizio dei mesi lunari

Inizio Ramadan, "unità" e calcoli astronomici - Fatwa di Mufti Ismail Moosa -

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L'ultima modifica di Sufi Aqa il Mar Giu 16, 2015 1:05 am, modificato 18 volte
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olga
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MessaggioInviato: Mer Set 14, 2011 8:38 pm    Oggetto: Rispondi citando

Assalam aleikum

ho letto la fatwa del mufti e ringrazio il fraello Umar per il da farsi che si da su questioni molto importanti.
Jazakha allahu kheiren.

Cmq la fatwa se non sbaglio dice che se il mese non lo si fa diventare di 28 o 32 l'avvistamente (accertato) è valido.
Quindi come facciamo noi a certificare tale avvistamento?
Nel senso io ho seguito Al Jazera (non odeontv...telepadrepio) quindi come facevo a sapere che loro stavano sbagliando?
E inoltre perchè il loro avvistamento (cioè l'istiuto di cui parla il mufti) è più affidabile di un altro?
Purtroppo nn tutti noi abbiamo a casa un telescopio con il quale poter avvistare la luna personalmente e quindi devo pensare che l'Arabia Saudita è in cattiva fede?
Pensare male di fratelli/sorelle è una cosa molto grave.

E poi ripeto siccome io personalmente non potrò vedere la luna perchè affidarmi ad un "istituto" (lo chiamo così perchè non so come si chiama) piuttosto che ad un altro?

La questione dell'affidabilità delle informazioni è per me molto importante e nel mio percorso porte sempre tanta confusione.

Jazakhum allahu kheiren

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Sufi Aqa
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MessaggioInviato: Mer Set 14, 2011 9:08 pm    Oggetto: Rispondi citando

Wa `alaykum assalam wa rahmatullahi wa barakatuhu sorella Olga.

Hai fatto bene ad esporre i tuoi dubbi: è molto importante farlo affinchè essi possano insha'Allah venire chiariti sia per te che per altre persone che potrebbero chiedersi le stesse cose.

Veniamo ai punti da te sollevati:

olga ha scritto:
Cmq la fatwa se non sbaglio dice che se il mese non lo si fa diventare di 28 o 32 l'avvistamente (accertato) è valido.


31, non 32.

olga ha scritto:
Quindi come facciamo noi a certificare tale avvistamento?


E' proprio questo il punto, noi non abbiamo tutti gli elementi per farlo, per questo è importante affidarsi ad un comitato affidabile che si occupi di avvistamento della luna secondo criteri validi e corretti secondo la Shari`ah.

olga ha scritto:
Nel senso io ho seguito Al Jazera (non odeontv...telepadrepio) quindi come facevo a sapere che loro stavano sbagliando?


Beh, Al-Jazeera non è l'organo di stampa del Califfato Islamico, è semplicemente [url=]una televisione araba (che tra l'altro diffende modernizzazione e secolarismo)[/url], che inoltre non credo nemmeno dia "l'annuncio ufficiale" della data di inizio/fine di Ramadan (visto che non è in alcun modo sua competenza), ma si limita (suppongo) a dare la notizia di quando il paese X od Y abbia festeggiato l'`Id, e non tutti i paesi lo festeggiano nello stesso giorno.

Comunque, il problema primario da porsi non è "ma allora ho sbagliato?!" (come se qualcuno volesse delegittimare le tue azioni), ma semmai "qual'è la cosa giusta"?

olga ha scritto:
E inoltre perchè il loro avvistamento (cioè l'istiuto di cui parla il mufti) è più affidabile di un altro?


Mufti Ebrahim Desai non parla di un istituto specifico, bensì del comitato di avvistamento lunare che è sparso per tutto il Sudafrica e riunisce molti `ulama' di molti diversi istituti e madaris; è una sorta di "coordinamento nazionale" che appunto coordina gli avvistamenti e ne diffonde le notizie nel paese.
Vivendo lì, lui conosce meglio il comitato del suo paese, e ci ha "garantito" la sua affidabilità consigliandoci di riferirsi ad esso, ma certamente ci sono anche altri comitati affidabili, come ad esempio il Wifaqul Ulama' in Inghilterra, o altri in vari paesi Musulmani, con cui però sarebbe più difficile stabilire legami, mentre ho già contatti in questi due paesi, che per di più sono praticamente sulla nostra stessa longitudine.

olga ha scritto:
Purtroppo nn tutti noi abbiamo a casa un telescopio con il quale poter avvistare la luna personalmente


Non è questo ciò a cui stiamo invitando..

olga ha scritto:
e quindi devo pensare che l'Arabia Saudita è in cattiva fede?
Pensare male di fratelli/sorelle è una cosa molto grave.


E allora non farlo! :-)
Qui nessuno ha messo in dubbio la buona fede dell'"Arabia Saudita"; anzi, io stesso ho scritto giusto qualche settimana fa in un altro post:

"Abbiamo husn az-zann nei confronti dell'Arabia Saudita (così come nei confronti di ogni altro Musulmano), per cui non pensiamo che l'abbiano fatto apposta per rovinare il digiuno a milioni di Musulmani; pensiamo piuttosto che i loro criteri per accettare testimonianze vadano rivisti, e fino a quel momento i loro annunci non siano affidabili.
Tutto qui
".

olga ha scritto:
E poi ripeto siccome io personalmente non potrò vedere la luna perchè affidarmi ad un "istituto" (lo chiamo così perchè non so come si chiama) piuttosto che ad un altro?


Perchè alcuni comitati seguono la Shari`ah e la Sunnah di guardare il cielo ed avvistare la luna, mentre altri o si affidano a calcoli astronomici, o seguono ciecamente gli annunci di un paese che sempre più persone stanno mettendo in discussione (parlo degli annunci) e che in più occasioni continuano a dimostrarsi errati ed inaffidabili.

Qualche minuto prima del tuo post, ho inserito in questo stesso thread un post con molte risorse per approfondire di più la questione, e per spiegare perchè sia sbagliato affidarsi meramente ai calcoli astronomici o seguire ciecamente l'Arabia Saudita.

Ognuno è responsabile di sé stesso, per cui compara le posizioni e valuta tu - chiedendo agli `ulama' nei quali hai fiducia - quale sia il metodo più corretto; a me pare evidente.

Citazione:
La questione dell'affidabilità delle informazioni è per me molto importante e nel mio percorso porte sempre tanta confusione.


Effettivamente è un punto centrale: si tratta di capire chi perpetua il metodo islamico tradizionale basato sulla Shari`ah e la Sunnah, e chi invece introduce innovazioni; la propria pratica del Din inevitabilmente risentirà di questa scelta.

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MessaggioInviato: Sab Ago 04, 2012 5:07 pm    Oggetto: Rispondi citando

Ho fatto una grossa scoperta cercando tutt'altro!

Ho trovato una risposta a cura di Shaykh al-Munajjid su quello che è probabilmente il più famoso e conosciuto sito salafita di fatawa, che contiene citazioni dai rappresentanti più conosciuti tra gli `Ulama' Salafiti sauditi: Shaykh Ibn Uthaymin ra, ed il "Consiglio permanente" (al-Lajnah al-Daa’imah), che dice chiaramente che non è affatto necessario che tutti i paesi del mondo inizino e finiscano il digiuno (o festeggino l'Id al-Adha) nello stesso giorno, né che tutti i Musulmano in ogni parte del mondo debbano necessariamente seguire l'annuncio proveniente dall'Arabia Saudita.

Questo è un durissimo colpo per i sostenitori del "seguire ciecamente" gli annunci dell'Arabia Saudita, e praticamente smonta le motivazioni di metà del "campo avversario" (quella del "l'ha detto l'Arabia Saudita che è il "centro dell'Islam", allora dobbiamo farlo anche noi"). E proviene dai rappresentati più conosciuti della stessa Salafiyyah saudita!

--
Why are the Muslims not united in their fasting?
Source: Islam Q&A; Fatwa N. 50487

Question:
Why are the Muslims not united in their fasting even though there is only one new moon for Ramadaan? In the past there was the excuse of there being no media or means of communication.

Answer
Praise be to Allaah.
Firstly:

The most likely reason for the differences in the start of the fast from one country to another is the difference in sighting the new moon. Such differences are well known and it makes sense that there are such differences.

Based on this, it is not possible to expect all the Muslims to start fasting at the same time, because this would mean that some of them were starting to fast before the new moon had been sighted and even before it had appeared.

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) was asked about those who call for the ummah to be united in fasting and for the moon sighting to be based on its sighting in Makkah. He said:

Citazione:
This is impossible from an astronomical point of view, because the sighting of the new moon, as Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah said, differs, according to the scientists who are well-versed in this field. Because it differs, then each country should have its own ruling, according to the reports and according to science.

The evidence from reports is the verse in which Allaah says (interpretation of the meaning):

“So whoever of you sights (the crescent on the first night of) the month (of Ramadan i.e. is present at his home), he must observe Sawm (fasts) that month”

[al-Baqarah 2:185]

If it so happens that people in a remote region of the world do not see the new moon whereas the people of Makkah do see it, then how can the words of this verse apply to those who have not seen the new moon? The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Fast when you see it and stop fasting when you see it.” (Agreed upon). So if the people of Makkah, for example, see it, then how can we expect the people of Pakistan and countries further east to start fasting, when we know that that the new moon has not yet appeared in their region, and the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) connected the start of fasting to the sighting of the moon?

The scientific evidence is the correct analogy which we cannot contradict. We know that dawn appears in eastern regions of the earth before it appears in western regions, so if dawn has appeared in eastern regions, do we have to stop eating even though it is still night where we are? The answer is no. If the sun has set in eastern regions but it is still day where we are, is it permissible for us to break our fast? The answer is no. And the new moon is exactly like the sun, except that the timing of the new moon is monthly and the timing of the sun is daily. The One Who said (interpretation of the meaning):

“and eat and drink until the white thread (light) of dawn appears to you distinct from the black thread (darkness of night), then complete your Sawm (fast) till the nightfall”

[al-Baqarah 2:187] is also the One Who said (interpretation of the meaning):

“So whoever of you sights (the crescent on the first night of) the month (of Ramadan i.e. is present at his home), he must observe Sawm (fasts) that month”

[al-Baqarah 2:185]

So the evidence of both the texts and science indicates that we should establish a separate ruling for each place when it comes to starting and ending the fast, and this should be connected to the physical sign which Allaah has described in His Book and which His Prophet Muhammad (peace and blessings of Allaah be upon him) established in his Sunnah, namely the sighting of the moon and the sighting of the sun or dawn.

End quote from Fataawa Arkaan al-Islam, p. 451.

And he said, explaining this analogy and supporting the argument of those who say that there should be different moon sightings:

Citazione:
They say that the monthly timings should be like the daily sightings. Just as different countries vary in the start and end of the fast each day, so too they must differ in the start and end of the month-long fast. The difference in daily timings is well known according to Muslim consensus; those who are in the east start fasting before those who are in the west, and they also break the fast first.

If we accept the differences in sighting with regard to daily timings, then we should also accept it with regard to the month.

No one can say that the verse “and eat and drink until the white thread (light) of dawn appears to you distinct from the black thread (darkness of night), then complete your Sawm (fast) till the nightfall” and the words of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) “When the night has come from here and the day has departed from here and the sun has set, then the faster may break his fast” are general in meaning and apply to all the Muslims in every region.

The same applies to the verse “So whoever of you sights (the crescent on the first night of) the month (of Ramadan i.e. is present at his home), he must observe Sawm (fasts) that month” and the words of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) “When you see it fast and when you see it stop fasting.”

As you see, this opinion is very strong, and the analogy is sound, the analogy between the monthly timing and the daily timing.

End quote from Fataawa Ramadaan, compiled by Ashraf ‘Abd al-Maqsood, p. 104

The Council of Senior Scholars issued an important statement on this topic, the text of which is as follows:

Citazione:
Firstly: The difference in moon sighting is something which is well known, and there is no difference among the scholars concerning this. Rather the difference of scholarly opinion has to do with whether the difference in moon sighting matters or not.

Secondly: The issue of whether the difference in moon sighting matters or not is a theoretical matter in which there is room for ijtihaad. Even people of great knowledge and piety differed concerning this matter. This is a type of difference which is acceptable, where the one who makes ijtihaad and gets it right will have two rewards, one for his ijtihaad and the other for getting it right, and the one who gets it wrong will be rewarded for his ijtihaad.

The scholars differed concerning this matter and there are two points of view. One is that the difference in moon sighting matters and the other is that it does not matter. Each group quotes evidence from the Qur’aan and Sunnah, and sometimes they quote the same text, such as when they both quote the verse (interpretation of the meaning):

“They ask you (O Muhammad) about the new moons. Say: These are signs to mark fixed periods of time for mankind and for the pilgrimage”

[al-Baqarah 2:189]

and the words of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), “Fast when you see it and stop fasting when you see it.”

That is because of different understandings of the texts, and different ways in which each group derives evidence from them.

Based on the considerations that the Council has seen and examined, and based on the fact that the difference of opinion on this matter does not have any effect that may lead to undesirable consequences, since this religion appeared fourteen centuries ago and we do not know of any period during which the ummah was united in moon sighting, the members of the Council of Senior Scholars think that matters should be left as they are and that this subject should not be stirred up. Each Islamic state should have the right to choose whichever opinion it wishes, based on the suggestions of its own scholars, because each view has its evidence and proofs.

Thirdly: The Council has studied the issue of proving the new moon by means of calculation, and what has been narrated in the Qur’aan and Sunnah, and they have studied the comments of the scholars on this matter. They have decided unanimously that astronomical calculations carry no weight in determining the new moon with regard to Islamic matters, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said, “Fast when you see it and stop fasting when you see it.” And he (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Do not fast until you see it, and do not stop fasting until you see it.” And because of other evidence to that effect.

End quote, from Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 10/102.

Islam Q&A
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MessaggioInviato: Mer Ago 07, 2013 10:14 pm    Oggetto: Rispondi citando

Un ottimo articolo di Shaykh Mufti Musa Furber che discute di cosa fare se nel proprio paese l'organismo islamico ufficiale (cosa che nei paesi europei comunque manca) annuncia il giorno di inizio/fine Ramadan in una data che si è convinti essere sbagliata:

That Annual Eid Question: Personal Conviction vs Official Announcements
AUG 7TH, 2013

By: Shaykh Mufti Musa Furber
Source:
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بسم الله الرحمن الرحيم


Conflicting claims about the new moon can lead individual Muslims confused about what they should do. This confusion is greatly assuaged for Muslims living in countries where there is an official body for religious affairs. Nonetheless, there are still situations where individuals find themselves in a dilemma when they have doubts about the veracity of the official body’s claim that Eid has begun. This confusion occurs due to several competing religious duties: the obligation to follow authority, the prohibition of following an order that involves disobeying Allah, the prohibition of breaking one’s Ramadan fast, the prohibition of fasting during Eid, the obligation to leave things which are doubtful for things wherein there is certitude, and others.

For residents of countries where there is an official body for religious affairs who have doubts about the veracity of their claim, the general rule is that you must follow the local authority unless you are convinced that their decision is wrong.

-If it can be Eid, treat it as Eid.
-If it cannot be Eid, treat it as Ramadan.

In the event that you are convinced that Eid was announced prematurely, it remains obligatory for you to continue to fast. Your conviction requires you to depart from the official body; it does not require or entitle you to spread dissent or cause a ruckus. Bear in mind that informing others is likely to end with them merely doubting about the veracity of the official claim – doubts which are far short of the conviction which is required for departing from the official body. Attend the official Eid prayer if your absence will be noticed. When Eid does come, pray the prayer on your own.

And Allah knows best.

Please let me wish you an Eid Mubarak wherever you and whatever day it may be. May Allah accept our fasts, prayers, recitations, supplications, invocations, charity, hospitality, and other pious works done this past month and all others.

Posted by Musa Furber Aug 7th, 2013

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